Thursday, August 27, 2009

Kongsi Ilmu..

 Assalamualaikum & Salam Sejahtera 


             Let us share what Datuk Dr. Fadilah Kamsah  used to say:

             " Adaorang datang ke  pejabat dengan perasaan penuh gembira &
             ceria ,
             ada datang dengan perasaan "biasa" dan ada datang  dengan
             perasaan serba tak kena ."

             Ingat lah,  sesiapa yang datang hanya dengan perasaan "biasa"
             saja,
             hasilnya adalah "biasa" saja, sesiapa yang datang  dengan
             ceria,
             hasilnya akan jadi lebih daripada  biasa ataupun luar biasa.

             Bekerja la dengan  ceria agar menghasilkan produktiviti yang
             luar biasa  yang
             akan menggembirakan orang di sekeliling kita.
             Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan  insyallah..."

             Jadi renungkan lah....

             1.  Adaantara kita datang  ke pejabat hanya memenuhi
             tanggungjawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampa,
             hasilnya macam kita ' TAK  DATANG' kerja

             2. Ada kala kita rasa kita  BUSY giler, rupanya kita  hanya
             'KELAM KABUT' .

             3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN , tapi rupanya kita BUSY
             BODY.

             4. Adakala kita  rasa kita OPENMINDED and  OUTSPOKEN tapi
             rupanya kita KURANG  PENGAJAR'AN.

             5. Adakala kita rasa kita  berpemikiran KRITIS , rupanya
             kita hanya lebih kepada
             KRITIK yang mencipta KRISIS .

             6. Adakala kita  rasa kita ingin menjadi LEBIH  MESRA tapi
             rupanya kita di lihat lebih MENGADA-NGADA .

             7. Adakala  kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI  MCM TAKDE
             KEJE', adalah lebih baik kita tanya
             'APA LAGI KEJE YANG AKU BOLEH  BUAT ?'

             8. Adakala kita rasa kita ni  pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN
             BERDEDIKASI tapi cuba  tengok dalam-dalam,sela-
             gi hati kita berdengki,  jatuhkan reputasi sesama rakan
             sekerja (report kat bos  kawan kita tak bagus dari kita) dan
             tak amanah  (mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarnya
             patut  terima hakikat betapa kita lebih teruk dari dari
             anggapan kita itu sendiri.

             Pejam  mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan
             ANJAKAN PARADIGMA ,
             maka lakukanlah segera...tapi  manusia tetap manusia..
             sukar untuk berubah kerana  kita selalu beranggapan kita
             lebih baik...
             adakah  dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

             Maka  untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama
             kita
             dan tingkat kerjasama dalam kerja,
             tak rugi  kita semai rasa 'kekeluargaan' dalam tugasan ...
             kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu  teman-teman
             yang lain.

             Tak  dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat..
             kita withdraw kat akhirat nanti...
             tapi kalau  kita asyik dengki mendengki..
             nasib la sebab sudah  ditentukan jalan yang sukar itu yang
             kita pilih..
             ~  Renungi lah, berapa ramai kawan kita dan berapa ramai
             lawan kita,
             nescaya itulah kayu pengukur diri yang  sebaiknya

             "Mengkritik tidak bererti  menentang,
             Menyetujui tidak semestinya menyokong,
             Menegur tidak bermakna membenci,
             dan berbeza  pendapat adalah kawan berfikir yang baik."

No comments:

Post a Comment

: ikut suka korang :

Blogger Wordpress Gadgets