Thursday, December 3, 2009

terharu..ada denyutan nadi dalam rahimku..

salam, giler awal aku update blog..tak sabar nak kongsi pengalaman yang aku kira sangat berharga..petang semalam aku kene gi sepital kajang utk appoiment di klinik pakar ibu dan kanak-kanak..appoiment tu kul 2 pm, tp aku sampai terlambat sket dlm kul 2.30 coz mase kat opis kete aku kene blok..pastu kete yang blok aku tak tinggalkan no, handbreak dai tarik..geram tol lah..pastu kete lagik satu, bile kol tak jawab2..tensen dah nih..dah mengabehkan setengah jam mase aku kat situ...eh pesal citer pasal parking lak nih..huhu..

then, pas pendaftaran, aku masuk lah ke klinik tu..ramai nyer orang..aku rase turn aku lambat lagik nih..tgu punya tgu, sampai kejang otot2 pinggang aku, barulah nama aku kene panggil utk scan..tau kul bape??kul 4.45pm..bayangkan aku sampai 2.30, kul 4.45 baru name aku kene panggil..rupanya nama aku terlambat coz ada kes sblm aku kakak tu ngandung luar rahim, doktor kene check banyak kali..cian kakak tu, dahlah datang sorang...meleleh air mata dia..aku tgk kat kain sepital(kaler pink) tu dah ada darah..tetibe aku rase takut sangat..sihat ker tak kandungan aku nih..

pastu doktor pompuan cine, aku lupe nama dia, dr ng tak silap aku, ty aku serba sedikit sebelum aku di scan..dalam 5 minit tgu, (tgu lagik) barulah aku dipanggil baring atas katil..takkanlah baring atas lantai yer dak??..utk scan kat bahagian bwh sket dr tummy..pastu doktor tu ckp..
"ha..tu nampak dah..nih rahim awak(sambil tunjuk kat skrin monitor tu), "
"ni kantung anak, yang kaler gelap nih..baby awak yang kaler putih dlm nih (yang kaler gelap td tu)..tp tak nampak lah jantung anak, kita scan ikut bawah bleh..?"
"boleh lah.."

bile dah scan ikut bawah tu, barulah nampak dengan jelas baby aku, walaupon kecik jer..berukuran 1.06cm..pastu yang membuatkan sangat speechless, bile aku doktor tunjuk jantung anak aku yang berdegup laju..
"yang gerak laju2 nih (sambil tunjuk kat monitor), tu lah jantung dia..laju nyer..nak lari mane tu.."
"ya allah.."
"boleh print tak doktor"
"kecik lagik lagik, kalo print tak nampak sangat..tgu nanti da besar sket, dah ada tulang, baru print..mase tu dah cantik sangat.."
"ok lah kalau macam tu"..
"tgu kat luar yer, misi akan bagi buku nih balik, dan awak tak perlu datang ke sini lagi..kandungan awak dah ok..normal.."
"terima kasih doktor"

mase tu aku hampir menitiskan air mata,tp tahan..kontrol cun lagik..mr sepul tgh tgu kat luar..dah selesai amek timeslip, amek buku aku balik, aku pon jalan ke kereta sambil dipimpin tangan oleh mr sepul..

"tadik bie dapat tgk jantung baby..laju sangat..teharu bie..(sambil nangis)"
"syukur alhamdulillah..semuamya selamat..nape nak nangis.."
" yerlah, terharu..ada denyutan nadi dalam rahim bie..tak dapat bayangkan perasaan bie skang nih.."
"patut saya lah nangis..bie dapat tgk..saya tak dapat tengok pon..dah dah..tak mo nangis..nanti baby ikut nanti.."
"ok..ok.."


Kebengangan aku terlerai bile ditunjukkan kuasa Allah..

Ya Allah, bahagiakan lah kami sekeluarga..berilah kesihatan yang baik kepada kami..sempurnakanlah fizikal anakku, sempurnakanlah akalnya Ya Allah..

baby, tak sabar ummi tak tgk dia membesar..sayang dia...

8 comments:

  1. eitt!
    bes nyer sis~~
    congrates lak byk3!
    ingt jge diri baik2~

    ReplyDelete
  2. tahniah... semoga semuanya ok.. bosan2 datang le lawat my blog

    ReplyDelete
  3. wah...macam 2 skali yer penangan ibu mengandung...sampai nanges bagai...mesti bahgiekan bile taw ade baby dlm pewut....hope selamat sampai lahir

    ReplyDelete
  4. aki: insyaallah..

    sharinginfo: jap lagik nak terjah ur blog..

    syaf: tu lah pasal..tp heran..nape lah banyak sgt kes buang bayi..binatang pon tau sayang anak!

    ReplyDelete
  5. ish2..terharu nye...mesti best kan...baby hasil cinta antara husband n wife.goch...cant describe da word..ciptaan Allah..

    ReplyDelete
  6. Kak watie doakan zura bahagia bersama suami tersayang dan semoga akan jadi ibu yang baik kepada anak zura...

    ReplyDelete
  7. aida : cam k.zura penah ckp sblm nih, feel dia lain sangat..aida jgn takut taw..bincang ngan hubby lek lok..

    watie: tq kak..insyaallah..

    ReplyDelete
  8. tahniah...aku pun dulu rasa mcm tu..terharu...rasa nak nangis bila tgk baby masa dia scan tu...zura kalau ko dah bace komen aku nie call aku jap 4626..hehehe..

    ReplyDelete

: ikut suka korang :

Blogger Wordpress Gadgets