Tuesday, April 12, 2011

baru ku tahu rasa seorang ibu..

mgu nih aku agak 'busy' dengan keletah puteri seorang nih..usia dah 9 bulan lebih..asal beralih bulan jer demam, asal nak pandai satu perkara demam, siap selsema n batuk lagik..adeh..

tp takpe..penaglaman nak membesar dan dugaan dr ALLAH..nak uji kesabaran umat-Nya..seronok bergelar ummi nih, walaupon penat melayan kerenah si manja..tp berbaloi apabila kita panggil nama dia dia toleh, bila kita ajar dia sebut baba, dia boleh sebut, ajar dia tepuk tangan, dia pandai...bahagia sungguh aku rasa..

tapi dalam kebahagian itu jangan sesekali kita lupa pada-Nya..titipkan kesyukuran..itu harus!!
wah ayat aku semakin 'skema' semenjak jadi ibu nih..hehe..bukan ape..takut anak terikut rock ummi dia..

semalam pengasuh dia ckp dia berdiri sendiri sambil tepuk tangan..tp bila balik rumah, hurmmmm..haremm nak tunjuk skil baharu..sajer jer..bagi ummi n baba neves..shaza oh shaza..walaupon menangis2 dek kerana ubat..tp mcm rela jer diperlakukan sebegitu..huhu..tak sampai 5 minit, shaza muntah kat badan aku....wangiiiii sangatt!!

kesian shaza..berlumuran muntah sendiri..tp kat baju jer..yang aku????dah macam bancuhan cekodok bawang kat tengkuk aku..menggeleng kepala baba tgk..tak tau lah geleng geli ke geleng kesian..tp baba dengan baik hati tolong kemaskan tumpahan muntah shaza kat atas karpet..

dah banyak kali shaza muntah kat badan aku..geli???takde ape rase pon...ape nak geli??sedangkan bontot dia penuh ngan tahi pon aku leh basuhkan??itulah kekuatan seorang wanita bergelar ibu/ummi/mak/mama/mummy dsb..yg ptg suami siteri perlu SALING memahami, membantu..itu yg sering encik suami terapkan..ALHAMDULILLAH..

shaza..ummi n baba sayang pada shaza..ummi n baba selalu dan sentiasa doakan kebaikan shaza..ingat pesan ALLAH, pesan kami yer sayang...

macam ni lah rasa seorang mak pada anaknya..dulu mak kita berjaga malam, tak rehat secukupnya menjaga kita..aku rasa insaf sangat saat aku bersalin..saat aku berjaga malam, segala-galanya lah! tp bila dah besar ramai dah lupa JASA seorang ibu! diherdik, ditengking..tak ternilai jasa dan budi mereka! tak terbayar hutang darah!

ingatlah kepada sesiapa yang masih mempunyai ibu/mak/mama/ummi/mummy apa pun jua panggilan..hormatilah mereka..buruk mcmane sekalipon mereka, asyik membebel siang malam, miskin macamane pon dia..dia tetap ibu kita waima ibu mertua!kita harus hormat mereka!kalau nak diceritakan tak tertaip dalam blog nih..nantilah buat part2 lah..

saya selalu ingat pesan dr seseorang..selagi mereka masih menegur kesalahan kita, selagi itu mereka masih menyayangi kita..kalau mereka tidak lagi menegur, mereka tidak membenci tapi mereka jauh hati!

encik suami sering pesan..'semasa bie bujang, syurga bie di bawah telapak kaki ibu bie..pabila sudah berkahwin, syurga bie ditelapak kaki suami bie, tetapi saya..syurga sy tetap di bawah telapak kaki ibu sy..kalau bie taat pada sy, pd ALLAH, syurga tempat bie..tp kalau sy tidak taat pada ibu sy.neraka jahanam tempat sy..'

walaupon ibu mertua..dia adalah ibu kita..yerlah sedikit sebanayk kadang2 terasa juga..tapi si suami haruslah pandai seimbangkan..nak menjaga hati ibu, menjaga hti isteri..agar kedua2nya tidak terasa hati..tp jangan sampai sendiri menggigit jari!!

buat suamiku..terima kasih sayang kerana membimbing diri ini supaya menjadi lebih baik..bukan seperti yang dirimu inginkan..tetapi seperti yang ALLAH mahukan...janganlah sayang cepat berputus asa dengan karenahku..kerana diri ini hanya insan biasa..yang tidak sempurna..

i love you..



p/s : bergenang air mata..rindu abah, yang tak hingin melihat muka ku lagi..maafkan anakmu abah..

1 comment:

  1. titipkan rindu pada ayah kamu melalui doa. semoga Allah beri sesuatu yang baik.

    ReplyDelete

: ikut suka korang :

Blogger Wordpress Gadgets