Tuesday, May 31, 2011

mak..rindu...

erm..shaza oh shaza..rindu nyer ummi kat dia..rindu keletah dia..gelak tawa dia..tangisan dia..semua2 lah..

sekarang, bila dah jadi mak, baru aku tahu rasa penat jadik mak..mak aku dulu lagik lah..8 orang anak..ibu tunggal lagik..lagik penat..tp mak tak penah mengeluh..anak jer yang slalu mengeluh..mak takde mase nak sain report card, slalu uda yang sain utk aku (Sebab aku 1 sesi skolah ngan dia)

semua perkara yang berlaku ada hikmahnya..sekarang semua anak mak dah besar, mak dah bercucu pon! tapi anak perempuan mak tak boleh selalu balik tgk mak yang tak sihat.sebab kene akur pada suami..ibu suami..mak tau kan..

mak pon tak pernah nak memaksa..takpe..mak paham katanya..

sekarang bila aku dah jadik mak, semua perasaan tu ada pada aku..benar kata yang pernah aku baca.."tidurlah kamu selena-lenanya semasa kamu masih bujang..pabila kamu sudah mempunyai anak, tidur kamu ibarat saat yang berlalu"

betol..bukan masalah anak yang berjaga tengah malam..ianya automatik, waima anak beralih tido pon, si ibu akan terjaga..kalau dikurniakan suami yang bukan kaki tido, alhamdulillah..kalau dpt yang kaki tdo pon takpe..alhamdulillah jugak..cuma 'mengeluh kecil'..

bila malam si anak tido, ibu akan tido jugak (haruslahkan!!) tido kerana mendodoikan anak, menyusukan anak, mengumpul tenaga utk keesokkan hari.. the next day, ibu bersiap pergi keje..di tempat keje, busy..kerani?tak busy?busy..sape ckp tak busy? balik..hilang segala kepenatan tgk muka anak tercinta..

yeay!!hari sabtu..boleh berehat sekejap..pagi, buat sarapan..mandikan anak, kemas2 rumah sikit (buat tu dulu), tdokan anak..hmmm..terlelap sekali..kepenatan..tak penat pon takat buat 2 3 keje..tapi qada tdo semalam..

'kalau time anak tdo, si ibu janganlah tdo, buatlah keje ape yang patot'..hmm..betol lah tu..kang kalo dia bangun, dah kene kaco, dia nak main ngan kita..'habis ayah nyer mane?'..hmm ada..tp ayah nyer dah penat..dah tertido pon..dia kan ketua keluarga..mencari nafkah..(ini tidak berlaku pada keluarga saya satu masa dahulu kerana mak saya ibu tunggal)..

suke tgk ayahnyer tdo sekali dengan anak..so sweet!!nampak comel..haha..

petang, bawa anak berjalan..mandikan, susukan, malam, siapkan makan malam utk keluarga.., malam tido..begitulah rutin yang berlaku.,.berulang-ulang..bukan sehari 2 hari..banyak hari..banyak kali..tapi si ibu tak mengeluh..

buat ape nak mengeluh..itu tanggung jawab..pengorbanan..mengeluh tanda kesal pada takdir-Nya..reda dan sabar..itu kekuatan..kunci iman..huh!tak tau ttg agama nak bercakap..

teringat kata2 seseorang yang dicintai..walaupon si pelacur menyuruh kita solat..jangan kita ingkar..kerana mungkin dia utusan Allah..kiat tidak tahu..

Ya Allah..kuatkanlah imanku terhadap-Mu..berikanlah aku kekuatan untuk menjaga amanah-Mu, memberikan yang terbaik kepada keluarga ku, supaya dapat menuju ke jalan yang diredai oleh-Mu..

Ya Allah, Kau pimpinlah daku..

6 comments:

  1. tu la kan .. jasa mak ayah ... dah bebesar ni baru perasan semua ... selagi belum terlewat ... masih ada masa utk balas jasa ... atau lebih tepat lagi ... berbakti pada mereka .. insyaallah

    ReplyDelete
  2. erm..alhamdulillah fmily aku dkat.."mak,tlg watkn bubur pulut itam,nk bw opis sok,sedekah"..ihihi...

    ReplyDelete
  3. jijah : yup sis..bila dah jadik mak nih..baru terasa semua itu...bila anak tak sihat, kita berjaga malam menjaga dia..camtu jugaklah mak kita buat..

    ReplyDelete
  4. pijot: haah..sedap bubur tu..hmm..thanks mak pijot..hahha

    ReplyDelete
  5. rezki ko la pagi tu,cuma kek je xdpt nk bg,xde bekas..ihihi..tggu next..mak aku belanja tu..hikhik..mak lagik!

    ReplyDelete
  6. hah..tak kira, aku nak gak kek

    ReplyDelete

: ikut suka korang :

Blogger Wordpress Gadgets