Friday, October 12, 2012

kojaq sungguh...generasi sekarang..

bismillahirahmanirahim...

tajuk bikin panas utk budak2 zaman skang.. zura tak sasarkan pada semua orang..hanya sebilangan kecil drpd mereka.. kan ada pepatah, "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga".

perkara ni dah banyak berlaku, kat mana2 pun ada.. zura tak kondem semua okeh..diulang TAK SEMUA..so, sesape yang terase, maaf dipinta..

hal ini berlaku semalam, semasa zura menghadiri satu seminar anjuran Bahagian di Jabatan zura nih. ianya berkaitan dengan kerjaya sebagai kumpulan pelaksana atau nama sebelum ini adalah kumpulan sokongan.

nak terang sikit intipati seminar ni.. untuk berjaya dlm kehidupan, kita perlukan 3 teras, iaitu kemahiran, ilmu dan sikap.. kalo kita takde ilmu, kita boleh belajar kat mana2, tepi jalan pon bleh. kalo kita takde kemahiran, institut latihan, atau boleh bertanya dgn org yang berpengalaman..tetapi sikap, setinggi mana pun ilmu kita, sehebat mana pun kita, kalau sikap kita buruk, kurang ajar, pemalas, mementingkan diri sendiri.. kita sukar utk berjaya.. dgn cara tak elok, bolehlah berjaya dengan cemerlang..

dlm seminar ni di hadiri oleh kakitangan gred 17-38, opkos yg dtg tu ada yg senior, ada yg umur pertengahan (i ler tu!) dan yang muda2..freshie -> betul ke eja nih?huhuhu.. so, al-kisahnya, masa disediakan sarapan pagi, memasing beratur, baik laki, pompuan, muda, tua, yg mengandung pon..

sekali datang lah minar 3, 4 orang nih dgn lagak org muda, berbaju kurung sendat, berkasut tumit tinggi, berambut blonde, bermekap tebal potong barisan.... potong kat aku lak tu..akak blakang aku dah hangin..dia ckp, "budak2 zaman skang nih, takde etika!, takde iniasitif! kurang ajar sungguh, selamba potong que.."

lalu, aku pon sound, aku ckp.." dik, ikut que lah" selamba dia jwb.."ada que eh?" tanpa rasa malu atau bersalah, dia terus cedok nasi n sailang akak kat dpn aku utk amek lauk..

sungguh kurang ajar! istighfar dlm hati..pastu dlm hati kecik aku ckp.."malang sungguh jabatan ko!" atau patot aku ckp.."malang sungguh bakal suami ko!" kemudian istighfar balik..huhu..

tp laki.(tak semua)..mane nak kesah..asal cantik, seksi, blonde sket, gedik2 sket, jalan..mulut cam longkang takpe..janji orang pandang, respek, dapat awek hot..baru care... kalau awak bleh membimbing dia semula ke jalan yang benar dan dgn izin-Nya, alhamdulillah..tp kalo awak pon ke laut..hmmmmm...

ish..teringat kata2 seseorang.. " dalam setiap keburukan pasti ada kebaikan, jgn terlalu menilai keburukannya, hingga hilang kebaikan nya yang satu itu"..wallahualam...




3 comments:

  1. amboii...marah nooo... hahahah sabor jelahh...

    ReplyDelete
  2. aku slumber je sound"dik,bratur yer,rmai dh ni"..ckp dgn kuat,kasi malu.bru org tu bratur..ahaha..

    ReplyDelete

: ikut suka korang :

Blogger Wordpress Gadgets